Gebruik deze manieren om lage rugpijn te verminderen

Pijn in de lage rug is een van de meest voorkomende lichamelijke kwalen. Lage rugpijn kan talloze oorzaken hebben, zoals het maken van een verkeerde beweging, een oude sportblessure of een chronische aandoening. Mocht je last hebben van plotselinge en ernstige rugpijn die niet weggaat, dan is het belangrijk om zo snel mogelijk deskundig advies in te schakelen. Maar soms kun je zeurende pijn en ongemak zelf behandelen. In dit artikel geven we je enkele manieren om hiermee aan de slag te gaan. 

Blijf in beweging 

Hoewel je er hoogstwaarschijnlijk geen zin in hebt als je pijn hebt, is het behouden van voldoende beweging waarschijnlijk een van de eerste tips die de arts je zal aanraden. Geïsoleerde rugpijn kan niet verholpen worden als je niet actief probeert te blijven. Door te veel te zitten worden de spieren en de ruggengraat namelijk zwak, wat op zijn beurt kan leiden tot minder steun voor de wervelkolom. Het is daarom van vitaal belang om jouw gebruikelijke dagelijkse activiteiten aan te houden. Denk bijvoorbeeld aan een stevige wandeling van een halfuur. We raden aan om minimaal drie keer per week op de been te zijn. 

Wanneer je vaker last heb van vermoeidheid in de rug, dan kunnen hiervoor verschillende oorzaken zijn. Kijk voor professioneel advies en de juiste behandeling van problemen met de onderrug op Hallux Podotherapie

Doe aan lichte krachttraining en rek- en strekoefeningen 

Sterke spieren, vooral in de buik, kunnen bijdragen aan een betere ondersteuning van de rug. Om pijn te verlichten en te voorkomen, is het daarom belangrijk om de nadruk te leggen op het verbeteren van je kracht en flexibiliteit. Rekoefeningen en versterkende oefeningen zijn uitstekend om in de ochtend te doen, alhoewel je ze ook later op de dag kan uitvoeren, wanneer het lichaam opgewarmd is. Fysieke fitness oefeningen zoals Yoga, Pilates en Tai Chi zijn uitstekende manieren om je spieren en kernkracht te verbeteren. 

Werk aan een goede lichaamshouding 

Een van de meest voorkomende oorzaken van pijn in de lage rug, is het aannemen van een slechte houding. Door de focus te leggen op rechtop staan en de schouders te laten rusten, zorg je ervoor dat je de druk op je onderrug kan verlichten. Voor wat extra ondersteuning, kun je tape, riemen of elastische banden gebruiken om de ruggengraat in lijn te houden. Let er daarnaast op om je schouders niet naar achteren te trekken en de kin recht te houden. 

Wanneer je voortdurend last heb van rugklachten, dan kan je arts je verzoeken om naar een podotherapeut te gaan. Ben je op zoek naar een specialist bij jou in de buurt, zoek dan eens op Podotherapie Amsterdam voor meer informatie.

Bericht auteur: Robert Plasman

Leuk dat jullie op Amsterdamexpo.nl zijn! Mijn naam is Robert, en ik woon al bijna 20 jaar in Amsterdam en houd ontzettend veel van deze prachtige stad. Ik probeer wekelijks iets leuks te vertellen over Amsterdam, maar dat lukt mij niet altijd :)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *