Effectief de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten: 3 tips

Het is ongelooflijk belangrijk om over een goede naamsbekendheid te beschikken. Zeker in een grote stad als Amsterdam waar er veel concurrentie is. In de stad vind je verschillende ondernemers die hun best doen zoveel mogelijk op te vallen. De naam van jouw bedrijf moet direct een belletje doen rinkelen bij anderen. Het moet een gevoel van herkenning oproepen. Een gevoel van vertrouwen. Hoe bekender een bedrijf is, hoe meer mensen met hen in zeer durven gaan. Een goede naamsbekendheid is dus cruciaal voor de verdere groei van jouw bedrijf. Maar hoe zorg je voor een grotere naamsbekendheid in Amsterdam? Wat kun je zelf doen om dit effectief te verbeteren? Hieronder volgen drie tips die hierbij kunnen helpen. 

1. Maak ook gebruik van offline marketing 

Tegenwoordig is het overgrote deel van de ondernemers, ook in Amsterdam, volledig gefocust op online marketing. Geen wonder, want hier bevindt de grootste doelgroep zich immers ook. Helaas betekent dit ook dat belangrijke offline marketinginstrumenten vergeten worden. En dit terwijl de reclamematerialen van bijvoorbeeld 3tac ook veel voordelen op kunnen leveren. 

Wat veel mensen niet beseffen is dat offline en online marketingtechnieken elkaar – mits op de juiste manier gebruikt – juist kunnen versterken. Daarom is het belangrijk om geen keuze tussen deze twee te maken, maar ze allebei te gebruiken. 

Met offline marketing is het stiekem misschien nog wel eenvoudiger om op te vallen. Je kunt bijvoorbeeld signing op het pand gebruiken om de aandacht van voorbijgangers te trekken en reclameborden gebruiken om mensen snel van kortingen en acties op die hoogte te brengen. Zo val je direct op binnen de omgeving, trek je de aandacht en bereik je ook mensen die je online minder goed weet te bereiken. 

Let op: gebruik wel over dezelfde huisstijl. Zo zorg je ervoor dat het logo snel beter herkenbaar wordt. 

2. Online zichtbaar zijn

Hoewel offline marketing vandaag de dag dus nog altijd erg belangrijk blijkt te zijn, mogen we online zichtbaarheid ook niet vergeten. Het blijft een feit dat een groot deel van de doelgroep hier te vinden is. Het is hier tegelijkertijd ook lastiger om de concurrentie voor te blijven. De digitale wereld is erg groot. Je moet er flink aan werken om hoger in de zoekresultaten te eindigen. Dat begint bij het bieden van een goede website en interessante, relevante en bovenal unieke informatie. Zo wordt jouw bedrijf sneller opgepikt door zoekmachines en zal deze ook sneller zichtbaar worden binnen de zoekresultaten. 

Natuurlijk zijn er ook verschillende andere (betaalde) marketingstrategieën op de zichtbaarheid te vergroten, maar op de eerste plaats is het belangrijk om de kwaliteit van de website zo hoog mogelijk te houden. 

3. De verpakking van je product 

De verpakking van je product kan ook een manier zijn om snel meer naamsbekendheid te vergaren. Als deze verpakking direct opvalt binnen de schappen en de aandacht trekt van voorbijgangers, dan sta je eigenlijk al direct 1-0 voor. Met een opvallende verpakking zorg je er namelijk voor dat mensen geïnteresseerd raken in jouw merk. Dit geldt vooral voor bedrijven waarbij mensen fysiek in contact komen met producten. Bijvoorbeeld in de supermarkt, een drogisterij of een plaatselijke supermarkt. Op dit soort plekken is het belangrijk om extra aandacht aan de verpakking te schenken en zo extra op te vallen. 

Bericht auteur: Robert Plasman

Leuk dat jullie op Amsterdamexpo.nl zijn! Mijn naam is Robert, en ik woon al bijna 20 jaar in Amsterdam en houd ontzettend veel van deze prachtige stad. Ik probeer wekelijks iets leuks te vertellen over Amsterdam, maar dat lukt mij niet altijd :)